Metodiskie materiāli ģeogrāfijā

Autore: ģeogrāfijas skolotāja Ilze Koļesnikova

Priekšmets : ģeogrāfija

  • Vingrinājumu uzdevumi – biomas – cilvēku un dabas mijiedarbība veidoti attālinātajam procesam, lai skolēni varētu vieglāk uztvert informāciju. Uzdevumi veidoti 10.klasei, apgūstot dažādus procesus dabā, biomas, to pazīmes un galvenās problēmas. Taču materiālu var izmantot arī 7., 8.klasē , runājot par dabas problēmām, 7.klasē – pie hidrosfēras.
  • “Iežu un minerālu veidošanās, pārvietošanās procesi” veidots prezentācijas veidā 7.klasei , bet tiek izmantots arī 10.klasē pie tēmas par augšņu degradācijas cēloņiem.
  • Hidrosfēra  un arī ekosistēmas – dabas un cilvēku mijiedarbība 10.klasei ( bet atsevišķi uzdevumi var būt 7.klasei).

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Cietu vielu termiskā izplešanās, šķidruma virsmas spraigums, pH jēdziens

Autors: fizikas skolotājs Jānis Bukins

Priekšmets : fizika

Pieredzes materiāli, – 3 mācību stundas: Skolēns mācās un konstruē zināšanas, balstoties uz pētniecību.

1) Cietu vielu termiskā izplešanās – darba lapa ar simulāciju

2) Šķidruma virsmas spraigums – pieredzes stunda

3) pH jēdziens –  ķīmijas stunda.

“Piedāvātie darbi ir paredzēti skolēnu pētniecisko prasmju attīstībai kā arī viens no veidiem, kā apgūt fizikas/ķīmijas saturu – caur eksperimentiem un pētniecību. Iegūtos rezultātus pēc tam var matemātiski aprakstīt, veidojot matemātiskos modeļus kā arī skaidrojot novērotos procesus. Šādu pieeju var izmantot arī citos dabaszinātņu priekšmetos, ļaujot skolēnam pašam atklāt procesus un parādības un tos sasaistīt ar savu pieredzi. Dotie stundu piemēri iekļauj gan simulācijas gan praktiskus eksperimetnus. Katram no tiem ir savi ieguvumi. Simulācijās var izpētīt tādus elementus un parādības, ko ikdienā būtu grūti novērot un mērīt (piemēram, termiskā izplešanās). Tāpat simulācijas ļauj šādu darbu uzdot attālināti. Eksperimenti, savukārt ļauj skolēniem pieredzēt parādības reāli un analizēt “īstus” datus, kas ir tuvāt zinātnes būtībai. Šādas pieejas popularizēšana un dalīšanās ar pieredzi ir notikusi Latvijas fizikas skolotāju asociācijas rīkotajās ikgadējajās konferencēs, kur skolotājiem ir rādīti un demonstrēti dažādi piemēri un ieguvumi. Tāpat arī pieredzes stundās ir demonstrēta daļa no šiem materiāliem citu novadu skolotājiem.”

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Materiālā  konstruēšanas un eksperimentu uzdevumi

Autore: inženierzinību un fizikas skolotāja Solvita Lapiņa

Priekšmets : inženierzinībās un fizikā

Materiālā  konstruēšanas un eksperimentu uzdevumi, kurus var izmantot inženierzinībās un fizikā,  gan skolēni individuāli mājās attālinātajā darbā, gan klātienē kā grupu vai  pāru darbā. Lapas pirmajā pusē dots sasniedzamais rezultāts inženierzinībās un fizikā, nepieciešamie materiāli un uzdevumi augošā secībā pēc sarežģītības pakāpes. Kad skolēni ir izpildījuši un skaidrojuši uzdevumus,  var aplūkot otro lapu – iepazīties ar teoriju, eksperimentu novērojumu skaidrojumu un veikt pašvērtējumu pēc snieguma līmeņa apraksta. Snieguma līmeņa apraksti doti inženierzinību priekšmetam.

Ar šiem materiāliem skolotāja  dalījusies pieredzē RIIMC organizētajos pieredzes semināros, kā arī  Mālpils novada vidusskolas un Priekules vidusskolas skolotājiem.

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Teksta valodas analīze – problēmas, metodiski ieteikumi un uzdevumu komplekti

Autore: latviešu valodas un literatūras skolotāja Inta Janule

Priekšmets : latviešu valoda un literatūra

Tēma :

Latviešu valodas centralizētais eksāmens (CE) ir viens no trijiem
obligātajiem eksāmeniem, un teksta valodas analīze ir svarīga šī CE daļa (2.daļa), kas ir viskomplicētākā no visām.
Lai gan pamatuzdevumu veidi kopš 2012. gada šajā CE daļā ir samērā nemainīgi, ik gadu problēmas sagādā
nestandarta un vairākpakāpju uzdevumi. Tāpēc skolotāja darbu varētu atvieglot autores piedāvātā problēmsituāciju
analīze un, galvenais, – izstrādātie mācību materiāli gan teorijas apguvē un nostiprināšanā, gan praktiskā tekstu
valodas analīzē.

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Spēka karte. Spēka īpašību dinamika un spēka vingrinājumu integrācija sporta stundās semestra laikā

Autori: sporta un veselības skolotājas Ineta Lapacinska un Anda Vīksna

Darba mērķis:

  • kritiskās domāšanas attīstīšana sporta stundās;
  • iemācīt patstāvīgi diagnosticēt, analizēt un kritiski izvērtēt savas esošās fiziskās spējas;
  • veidot prasmi pašvadītā mācību procesā attīstīt savas fiziskās spējas (pašam izvirzīt mērķi un izplānot, kā to sasniegt, pašam sevi uzraudzīt plāna īstenošanas laikā un pašam novērtēt, cik labi izdevies mērķis);
  • prast izvēlēties atbilstošus spēka vingrinājumus un plānot nepieciešamo slodzes apjomu, daudzumu un biežumu, lai attīstītu savas spēka spējas atbilstoši savai veselībai un fiziskajai sagatavotībai;
  • veidot ieradumu regulāri sporta stundās un ārpus mācību procesa dažādos veidos attīstīt un uzlabot savas fiziskās īpašības atbilstoši savām spējām un veselībai.  

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

“Atmiņas un liecības par “padomju laikiem”. Atmiņu vākšana un apstrādāšana”

Tēma ietilpst tematā “Vēsturiskā atmiņa un apziņa”.

Materiālu veidoja Inta Romanovska pēc Skola 2030 ieteikumiem.

Materiāls izmantojams 10.-11. klasē, atkarībā no kursā paredzētā stundu skaita, iekļauti skolēnu pašvadītas mācīšanās elementi. 

4 mācību stundu plāni, uzdevumi skolēniem, vērtēšanas kritēriji.

Pārsprieduma kompozīcijas apguve

Autore: Inta Janule, Siguldas Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja.

Šajā metodiskajā darbā aprakstītā tēma latviešu valodā: “Tekstveide. Pārsprieduma kompozīcijas apguve”, kur dots ieskats 4 mācību stundu norisē, ietverot katras stundas plānu, mācību materiālus – 2 prezentācijas un 4 darba lapas gan teorijas padziļināšanai, gan uzdevumiem un pašpārbaudei (materiāli aprakstīti un ieskats tajos dots darbā, bet pilnā formātā tie pieejami saitēs katras mācību stundas apraksta sākumā), kā arī noslēgumā paredzēto pārbaudes darbu un tā vērtēšanas kritēriju tabulu.

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Metodiskā darba tēma: “Mūsdienīgi risinājumi Aspazijas lugas “Zaudētas tiesības apguvei”.

Autore: Ilze Zīriņa-Eglīte, Siguldas Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja.

Realizējot jauno vispārējās vidējās izglītības standartu, metodiskajā darbā piedāvātie materiāli izmantojami literatūras stundās vidusskolas posmā, apgūstot tematu “Reālisms literatūrā”. 

Metodiskais darbs sastāv no titullapas, ievada, galvenās daļas, kurā ietilpst 7 nodaļas, informācijas avotu saraksta un pielikuma, kurā 2. pielikums ir veidots elektroniskās prezentācijas formā. Darbs ir apkopots 22 lappusēs.Darba 1. nodaļa ir “Temata apguvei paredzētais stundu tematiskais plānojums” 10 stundām.

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

Kultūrvēsturiskais mantojums mūsdienās

10.klase Vēsture un sociālās zinātnes I

Materiālu izstrādāja skolotāja Inese Berga

Tēma: ‘Kultūrvēsturiskais mantojums mūsdienās” ir aktuāla gan kultūras jomā, gan vēstures un politikas kontekstā. Katra valstij ir sava pieminekļu aizsardzības politika, tā balstās valdošās politikas pamatprincipos un laika gaitā mainās. Metodiskais darbs satur ieteikumus, kā mācīt šo tēmu skolēniem, tiek piedāvātas darba lapas,  norādīti interneta resursi, metodiskie paņēmieni, argumentu vērtēšanas SLA.

Kopīgais  četru mācību stundu ciklā iegūstamais SR: Izvērtē un salīdzina dažādas (arī pretrunīgas) vēstures interpretācijas kultūrvēsturiskā mantojuma izmantošanā mūsdienās.

Temata apguves procesā skolēni:

  • Skaidro jēdzienu ”kultūrvēsturiskais mantojums”  un analizē likumdošanu kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā.
  • Izvērtē pretrunīgi vērtētus kultūras mantojuma piemērus, ņemot vērā gan nacionālo, gan pārnacionālo perspektīvu.
  • Diskutē par to, kāpēc ne visas kultūras mantojuma vērtības tiek aizsargātas un saglabātas.

Klikšini uz ikonas, lai iegūtu materiālius!

,